Begin 2024 deed de VSV een bevraging bij 700 jongeren (tot 35 jaar) over rijden na het drinken van alcohol of het nemen van illegale drugs. De bedoeling was om na te gaan hoe groot het probleem is, hoe men kijkt naar rijden onder invloed van alcohol of illegale drugs en welke strategie kan helpen om jongeren de juiste keuzes te laten maken.

Hoe is de situatie nu?

  • Het laatste jaar zien we een voorzichtige evolutie waarbij jongeren steeds meer helemaal geen alcohol drinken wanneer ze nog moeten rijden. Ongeveer de helft van de bestuurders neemt zich voor geen alcohol te drinken. Bij vrouwelijke en de jongste bestuurders ligt dit nog hoger.
  • Het gebruik van andere drugs in het verkeer ligt een pak lager dan alcohol.
    • 85% van de jongeren heeft het voorbije jaar nooit met de auto gereden na het gebruik van illegale drugs.
    • Wel zien we bij personen met een rijbewijs die drugs gebruiken dat 6 op de 10 nog de keuze maakt om binnen de 4 uur met de auto te rijden.
    • Voornamelijk mannen rijden na het gebruik van illegale drugs (22%).

"Hoewel drugs vaak in de media komen, gebruiken de meeste jongeren geen illegale drugs. Ook in het verkeer zien we dat 85% van de jonge autobestuurders (tot 35 jaar) nog nooit met de auto heeft gereden na illegale drugs. "

VSV-bevraging 2024

Welke communicatiestrategie gebruiken we hiervoor?

Om jongeren een veilige keuze te laten maken is het belangrijk om de juiste communicatiestrategie te gebruiken. 

  • Voor alcohol lijkt het interessant om de (groeiende) norm te communiceren dat steeds meer jongeren er voor kiezen om geen alcohol te drinken wanneer ze nog moeten rijden. Het groeiend aanbod van aantrekkelijke alcoholvrije alternatieven maakt het gemakkelijker om nuchter te blijven. 
  • Voor personen die drugs gebruiken lijkt het minder succesvol om te vragen om nuchter te blijven. Daar is het interessanter om ze op voorhand te laten nadenken over hoe ze zich gaan verplaatsen en een waterdicht plan af te spreken. Een knelpunt is hier wel het gebrek aan alternatieven om (‘s nachts) thuis te raken.

Lees hier het volledige rapport

  • Rapport rijden onder invloed bij 18-35 jarigen