Snelheid
In juni 2024 voerde de VSV een bevraging uit bij in totaal 1.000 Vlaamse autobestuurders tussen 18 en 54 jaar. Hierbij werd de Vlaamse autobestuurder bevraagd over de snelheidslimieten en -controles.
Wat was het doel?
Met dit onderzoek wil de VSV graag te weten komen hoe de Vlaamse autobestuurders denkt over snelheidslimieten en -controles.
Hoeveel autobestuurders letten op hun snelheid?
Het aantal bestuurders dat aangeeft zich aan de snelheid te houden blijft min of meer gelijk doorheen de jaren.
Meer dan 8 op de 10 autobestuurders zegt (bijna) elke rit in de schoolomgeving (82%) en binnen de bebouwde kom (81%) op de snelheid te letten. In de andere snelheidszones is dit 3 op de 4.
Waarom letten autobestuurders soms minder op hun snelheid?
Bestuurders die aangeven minder op hun snelheid te letten:
- Stellen zich vaker de vraag of de snelheidslimiet op een specifieke plaats wel een aanvaardbare snelheid is,
- Hebben vaker twijfels bij het nut van de snelheidslimiet,
- Zien de limieten minder als veiligheidsmaatregelen.
Ze stellen dus de geloofwaardigheid van de limiet in vraag.
Hoe werken we aan de geloofwaardigheid?
- Werk maken van consistente en uniforme snelheidszones (door het aanpassen van het wegbeeld en de infrastructuur).
- Voldoende uitleggen waarom is gekozen voor een bepaalde limiet op een specifieke weg. Uit de analyses blijft dat wanneer autobestuurders geloven dat de limiet er is voor de veiligheid, ze er ook vaker op letten. Die kan via lokale communicatie, of door aan te sluiten bij de regionale campagne 'jouw snelheid, onze veiligheid'.
- Controles op zich dragen niet bij aan de geloofwaardigheid van de snelheidslimieten. Wel zijn boetes een krachtig communicatiemiddel. Geef bij de boete ook extra informatie over waarom op de plek van overtreding die bepaalde snelheidslimiet geldt.