Interview
Kleuterjuf volgt opleiding tot rijlesgever
Liefde voor lesgeven? Dat zit ingebakken bij Tinneke Van Acker (51 jaar), vandaag als kleuteronderwijzeres aan de salg. Nadat ze haar 3 kinderen leerde autorijden, kriebelde het ook om andere jongeren op te leiden tot veilige en verantwoorde chauffeurs.
En zo startte Tinneke in de zomer van 2022 aan de online cursus tot rijcoach. "Een pittig parcours dat je zeker niet mag onderschatten. Heel confronterend ook, sommige verkeersregels ben je echt vergeten of zijn nieuw. Maar de interactieve lessen en de fijne groep cursisten maakten het voor mij even leerrijk als leuk!" Het opleidingstraject tot rijlesgever bij Edulogia en VSV start volledig online.
Concreet volg je in avondonderwijs minstens 90 uur opleiding, over een 4-tal maanden verspreid. "Voor mij betekende dat 6 uur les per week, elke dinsdagavond 3 uur wegcode en elke donderdagavond 3 uur automechanica. De online lessen worden opgenomen, zodat je dus ook op eigen tempo aan zelfstudie kan doen. Maar ik volgde de interactieve lessen altijd live. Gemakkelijk om vragen te stellen én leuk om met andere cursisten te overleggen. We waren meestal met een 15-tal trouw op post."
Een pittig parcours dat je zeker niet mag onderschatten, maar de interactieve lessen en de fijne groep cursisten maakten het voor mij even leerrijk als leuk!
Automechanica
Voor Tinneke was het luik 'automechanica' helemaal nieuw. "Grofweg kan je de cursisten in twee groepen indelen: zij die willen ‘lesgeven’ en zij die ‘gepassioneerd zijn door alles wat rolt en bolt’. Ik had beroeps- of hobbymatig niets met auto’s, dus moest ik vanaf nul beginnen. Maar dat viel goed mee. Onze lesgever Nico werkte met slides en probeerde zoveel mogelijk te laten zien – een vliegwiel bijvoorbeeld. Zelf vond ik het interessant om te weten hoe een motor in elkaar zit en werkt, dit cursusdeel is een fijne aanvulling op de wegcode. Tijdens mijn stage merk ik nu ook dat de rijcoach regelmatig de werking van bijvoorbeeld de koppeling eenvoudig uitlegt aan de leerlingen.”
Wegcode
Ook het onderdeel ‘wegcode’ is theoretisch: je leert alle bepalingen en verkeersregels voor de verschillende weggebruikers en verwerkt ook een deel verkeerswetgeving. “Nu, ik rij toch al 30 jaar met de auto en ken de verkeersborden wel, maar als je dan mag uitleggen wat ze precies betekenen… Of op hoeveel meter je in bepaalde situaties mag parkeren… In het begin stond ik ervan versteld dat ik niet vaker een boete heb opgelopen (lacht). Maar hoe confronterend je kennis soms ook is, je frist alles tot in detail op. Onze lesgeefster Cathy hield vaak een Kahoot-quiz, heel tof! Dan was het strijden om de eerste plaats, maar anders waren de cursisten er altijd voor elkaar. Heel motiverend en bemoedigend, zeker tijdens de examens.”
Pittig parcours
Na 4 maanden online les, legde Tinneke haar schriftelijk examen af – twee bundels vragen, eentje voor wegcode, eentje voor automechanica. Na de ‘go’ twee weken later, volgde het mondeling examen – twee keer 20 minuten – en het verlossende ‘geslaagd’. “Ik was toch wel zenuwachtig hoor. Ondanks dat de lessen online zijn en je je niet moet verplaatsen, moet je die opleiding wel zien te combineren met je job, gezin en huishouden. Pittig!"
"Aan iedereen die wil starten, zou ik zeggen 'onderschat het niet', maar tegelijk ook 'wat een fantastische ervaring!'. Zelf was ik toe aan een nieuwe uitdaging, waarbij ik één-op-één kan lesgeven. Ik kijk ernaar uit om straks mijn carrière van kleuterjuf in te ruilen om toekomstige chauffeurs op te leiden, van alle leeftijden en achtergronden."
Ik was toe aan een nieuwe uitdaging, waarbij ik één-op-één kan lesgeven. Ik kijk ernaar uit om straks mijn carrière van kleuterjuf i nte ruilen om toekomstige chauffers op te leiden, van alle leeftijden en achtergronden.
Stage
Intussen volgde Tinneke al 35 uur stage van de voorziene 300 uur. “Ook hier bouw je geleidelijk op. Eerst volg je vanop de achterbank bij een ervaren rijcoach, daarna volgt hij of zij jouw lessen en tot slot mag je zelfstandig les geven. Aan het einde van de stage volgt dan het derde en laatste examen, een modelles. Na die twee blokken online theorie is de praktijkstage soms wat aftasten. Laat ik nu zelf die ontkoppeling genoeg los? Is mijn remtechniek wel goed? Maar gelukkig kan je in het hele traject op professionele begeleiding rekenen, waardoor je je comfortabel voelt en steeds meer vertrouwen krijgt. Ook steun van thuis is belangrijk! Als mijn man en onze kinderen op vakantie gezellig zaten te kaarten, zat ik soms boven op bed online les te volgen. Dat hoort er ook bij, maar ik heb nog geen spijt gehad van mijn beslissing om rijcoach te worden!”
Je kan het hele traject op professionele begeleiding rekenen, waardoor je je comfortabel voelt en steeds meer vertrouwen krijgt.
Heeft het verhaal van Tinneke je geïnspireerd?